Tobias and the Dark Sceptres - DaMat

Gå til indhold

Hoved menu:

Artikler > Anmeldelser - PC
Tobias and the Dark Sceptres
Adam Butcher brugte 13 år på at lave dette spil, og det er selvfølgelig helt vanvittigt. Han beskriver selv at hans største problem var ham selv. Han skruede sine ambitioner alt for højt op og gjorde spillet alt for komplekst.
 
Hvor de fleste ville have lavet måske 7-8 monstre, og måske 30 byggebloks, der så blev brugt på måske 12 baner, så valgte Adam Butcher at forskellige monstre for hver levels, lave vidt forskellige levels, vidt forskellige opgaver.
Det kombineret med at være én mand, gjorde at spillet tog en evighed at lave, for efterhånden måtte de første levels tegnes om, fordi de ikke matchede dagens grafikstandard og slet ikke hans egen forventning.
 
Tobias må ødelægge et scepter, der åbenbart ligger i kælderen under den gode konges slot og kan ødelægge hele verden.
 
Gameplay
I praksis er der tale om 12 levels, der hver har sin egen boss, monstre og vigtigst af alt, så kræves der mere omtanke end hurtige reflekser. Sværhedsgraden er i hvert fald på level easy til at tale med, men boss-levels er bestemt ikke på nogen måde nemt, så før jeg får gennemført spillet, skal der nok en eller anden form for cheat til.
Joypad?
Det hele kompliceres dog af et noget underligt tastevalg, fx at bruger ting med ENTER. Det mest utilgivelige er hverken grafik, lyd eller den helt tossede sværhedsgrad boss’erne, det er derimod at man ikke kan bruge en joypad. Jeg mener, du brugte 13 år og så fik du ikke den funktion med?!
 
Konklusionen
Det er mange år siden, der er kommet et rigtig godt ambitiøst 2D platformspil. I modsætningen til Mario og Zelda skal man her bruge lidt mere omtanke end man normalt oplever.
 
Tobias and the dark sceptres får herfra min anbefaling. Om ikke andet bør du hygge dig med kortfilmen om spillets tilblivelse. 

 
 
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu